Про адаптацію говорять часто в контексті шкільного навчання. Але вона присутня у багатьох сферах життя, навіть дорослих ця тема не обходить. І тим більше, не обходить адаптація заняття у гуртках.
Що ж таке адаптація?
Адаптація – це процес пристосування організму до нової ситуації. Безумовно, відвідування нового гуртка – це щось нове і незвідане. Більше того – процес адаптації може виникнути навіть після довготривалих літніх канікул.Високий рівень адаптації – це позитивне ставлення до відвідування гуртка, колективу та педагога, творчий підхід до виконання завдань, легке засвоєння нових знань, технік, чемна поведінка на заняттях і визнання авторитету педагога. Середній рівень адаптації – це позитивне ставлення до відвідування гуртка, розуміння поставлених задач, творчий підхід, але потреба у контролі з боку керівника гуртка і більш сумлінне виконання задач, що є цікавими, аніж типових.
Низький рівень адаптації – негативне або байдуже ставлення до відвідування гуртка, часті скарги на погане самопочуття, труднощі під час виконання завдань, концентрації.
Звичайно, на адаптацію до відвідування гуртків часто накладається адаптація у школі чи садочку. Тому погляд на цей процес має бути комплексним, так само як і вирішення цього питання.
Як допомогти дитині?
По-перше, поступово включатись у роботу гуртка. Дайте час звикнути, втягнутись у роботу, яка іде паралельно із шкільним життям та життям у садочку. Творча діяльність займає багато сил та ресурсів організму, тому обов’язково слідкуйте за режимом дитини. Залежно від віку сон має тривати від 11 до 9 годин.
По-друге, концентрація на якості, а не на кількості занять. Для цього потрібно визначитись, що цікаво дитині? Відповідь може бути «телефон та комп’ютер». Але тут вже достатньо інформації для спостереження. Залежно від того, що цікаво у цифровому світі можна побудувати діяльність у реальному. Зверніть увагу, які додатки та персонажів дитина обирає? Якщо це Майнкрафт і будівництво – можливо дитину зацікавить робототехніка, авіа- або судно-моделювання. Якщо це ТікТок – можливо це буде гурток танців чи акторської майстерності для покращення відео контенту 😉 Для малечі теж добре підійдуть танці для розвитку великої моторики, ліплення з глини чи виготовлення поробок для дрібної.
Якщо ви обираєте велику кількість гуртків, то згодом можна визначитись, що більш цікаво?
Із цього випливає «по-третє» – визначити мету відвідування гуртка. Запитати, кому це цікаво? Вам чи дитині? І чого ви очікуєте від результатів відвідування гуртка? Не намагайтесь реалізувати власні бажання, здійснити мрії. Дайте можливість дитині здійснити власний вибір, так вона сформує досвід, відповідальність за свої рішення. Завдання батьків – допомогти дитині цій вибір здійснити, почути, підтримати побажання дитини.
По-четверте, авторитет керівника гуртка. Діти завжди діляться враженнями від занять, від вчителя/наставника. Звертайте увагу на те, що говорить дитина, якими почуттями ділиться. Авторитет наставника є дуже важливою ланкою у формуванні інтересу до діяльності. Тримайте контакт із педагогом, цікавтесь справами дитини і будете мати інформацію з обох сторін. Відгукуйтесь про керівника гуртка доброзичливо, з повагою, будь-які спірні питання вирішуйте у форматі дорослий-дорослий, не втягуючи дитину. Як правило, ніякого відображення на дітей конфліктні моменти із батьками не мають. І вирішити їх дорослим легше та екологічніше
Довіряйте та дослухайтесь до своїх дітей, їм потрібні чуйні батьки!